دستگاه‌های کنترل کیفی – اسپکتوفتومتر

اسپکتروفتومتر دستگاهی است که شدت نور را به صورت تابعی از طول موج اندازه گیری می‌کند. در این دستگاه تابش الکترومغناطیسی جذب ماده می‌شود و از روی شدت جذب هر ماده، مقدار ماده (غلظت ماده) تعیین می‌شود.

انواع دستگاه اسپکتروفتومتر

اسپکتروفتومتر VIS

در اسپکتوفتومتری مرئی، جذب یا انتقال ماده می‌تواند به وسیله رنگ مشاهده شده ارزیابی شود. در اسپکتوفتومتری مرئی برای تجزیه نور و به دست آوردن طیف معینی از طول موج، از منشور استفاده می‌شود. از این رو شعاع خاصی از نور، از نمونه کلوئیدی عبور می‌کند.

اسپکتروفتومتر UV/VIS تک‌پرتویی

این نوع سیستم طوری طراحی شده که تمام نور از یک نمونه عبور می‌کند. در اینجا بایستی جذب یک نمونه جاذب با جذب نمونه بلانک مقایسه گردد.

اسپکتروفتومتر UV/VIS دو‌پرتویی

این نوع پیکربندی، نور مونوکروماتور را به دو پرتو با استفاده از آینه ها مانند یک آینه چرخشی و یک آینه نیمه شفاف تقسیم می‌کند. تا دو پرتو، پرتو نمونه و پرتو شاهد را ایجاد کند. در سیستم دو پرتویی عمل حذف جذب شاهد بصورت اتوماتیک بوده و عمل مقایسه بین شاهد و نمونه در هر ثانیه چندین بار انجام می‌گیرد.

اسپکتروفتومتر نانو دراپ

نانودراپ (NanoDrop) می‌تواند جذب چندین نمونه را با دقت بسیار بالا به شکل همزمان اندازه گیری کند. از این دستگاه در انجام تست های الایزا استفاده می‌شود که می‌تواند تا ۹۶ نمونه را همزمان مورد بررسی قرار دهد. همچنین نانودراپ (NanoDrop) به کامپیوتر متصل شده و با نرم افزار های مرتبط لینک شده و تمام محاسبات را به شکل خودکار انجام می‌دهد. یکی دیگر از برتری‌های این دستگاه، نیاز به نمونه در حجم‌های بسیار کم می‌باشد.

اسپکتروفتومترها توسط آزمایشگاه های تحلیلی برای شناسایی و تعیین کمیت نمونه‌های میکروسکوپی اعم از سینتیک، تطبیق رنگ ها، صلاحیت سنگ های قیمتی و مواد معدنی، تعیین رنگ جوهر استفاده می‌شوند. به این ترتیب، طیف سنج ابزاری بسیار انعطاف پذیر با کاربردهای مختلف است. برای مشاوره و اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان و متخصصین ما تماس بگیرید.

شرکت مرسا تجهیز آزما نماینده فروش محصولات برند‌های Lovibond، UNICO، Mapada، HANON، JENWAY آماده ارائه خدمات به اساتید، محققین و آزمایشگاهیان عزیز کشورمان می‌باشد.

با تکمیل فرم و ثبت سفارش، از قیمت و موجودی محصولات اطلاع حاصل فرمایید.